Vantaan Porttipuistossa sijaitseva myymälä on yksi pääkaupunkiseudun suurimmista Tokmanni -myymälöistä. Asiakaskunta on laaja, sillä myymälän valikoimaa täydentävät herkullisen värisillä tuotteillaan ostoksille houkutteleva Miny -lifestyleosasto sekä kesäisin avoinna oleva puutarhamyymälä, josta asiakkaamme löytävät monipuoliset tuotteet pihoille ja parvekkeille. 

Tapaamme tässä jutussa Porttipuiston myymälässä työskentelevän Khanin ja kerromme hänen kokemuksistaan Tokmannin myymälässä. 

Ammattiopintojen kautta myymälätyöhön 

Moni nuori miettii peruskoulun lopulla tulevaisuuden suuntaa ja valinnan tekeminen erilaisten koulutusvaihtoehtojen keskellä voi olla joskus haastavaa. Porttipuiston Tokmannilla työskentelevällä Khanilla oli kuitenkin jo peruskoulussa selkeä visio tulevaisuuden ammatista. ”Jo ysiluokalla halusin, että minusta tulee joku päivä hyvä myyjä ja siksi lähdin Mercuriaan opiskelemaan liiketaloutta”, Khan kertoo. Tokmannille tie vei opintojen kautta.  

”Toisena opintovuotena tein työssäoppimisjaksoni Tikkurilan Tokmannille. Tokmannista jäi työpaikkana hyvä mielikuva, sillä Tikkurilan myymälässä oli hyvä ilmapiiri, paljon uutta opittavaa ja erilaisia työtehtäviä. Perehdytyskin oli kattava”, Khan kertoo.  

Seuraavana vuonna Khan halusi kokeilla isommassa myymälässä työskentelemistä ja haki työssäoppimisjaksolle Porttipuiston myymälään. Työ Porttipuiston suuressa myymälässä olikin niin mukavaa, että Khan suoritti opinnot loppuun ja jäi myymälään töihin. ” Olen tykännyt tästä tosi paljon: täällä on monipuolisia hommia, hyvä työilmapiiri ja paljon tekemistä”, Khan kuvailee. 

Asiakaspalvelu on mieleisintä 

Mieluisimmasta työtehtävästä kysyttäessä Khan mainitsee asiakaspalvelun. ”Pidän siitä, että pystyn auttamaan asiakasta ja on kiva nähdä, kun asiakas tulee tyytyväiseksi”. Suuressa myymälässä asiakkaita käy paljon ja asiakkaiden auttaminen on tärkeä osa päivittäistä työnkuvaa. Myös työkaverien auttaminen on tärkeää ja radiopuhelinten avulla myymälässä autetaankin työkavereita aktiivisesti esimerkiksi tuotteiden, kampanjoiden ja työnjaon tiimoilta. Myymälän osastoilla hoidetaan asiakkaiden palvelemisen ohella esimerkiksi rullakoiden purkamista, esillepanojen suunnittelua, kampanjahintojen esille laittoa, päiväystuotteiden tarkistamista sekä muita myymälän arkeen liittyviä tehtäviä. Lisää vaihtelevuutta työhön tuovat kassalla, infopisteessä ja puutarhamyymälässä toimiminen.  

Uudet vastuualueet kiinnostava tulevaisuudessa 

Tokmannilla on halutessaan mahdollista syventää osaamistaan ja ottaa lisää vastuuta, ja niinpä Khankin on työnsä ohessa aloittanut puutarhakoulutuksen ja hän toimii yhdessä muutaman kollegansa kanssa myös puutarha- ja sesonkivastaavana. 

Uranäkymistä juteltaessa Khan toteaa olevansa tällä hetkellä tyytyväinen nykyiseen työtehtävään, mutta kertoo tähtäävänsä pidemmälle tulevaisuudessa. Tokmannilla on hyvin uramahdollisuuksia tarjolla ja Khanilla onkin jo valmiiksi mielessä muutamia vaihtoehtoja. ”Tulevaisuudessa esimerkiksi osastovastaavan tai yritysmyyjän tehtävä kiinnostaa”, toteaa Khan. 

Työ sopii sosiaaliselle ja aktiiviselle tekijälle 

Kysyn Khanilta, millaiselle henkilölle isossa myymälässä työskenteleminen hänen mielestään sopii. Pohdittuaan hetken Khan vastaa: ”Työ sopii kaikille, jotka tykkäävät tehdä töitä, palvella asiakkaita ja tehdä yhteistyötä työkaverien kanssa. Tässä työssä tarvitaan myös positiivista asennetta. Myymälä on iso ja on paljon asiakkaita ja työtehtäviä, joten työ vaatii myös joustavuutta. Täällä pärjätäkseen tulisi viihtyä työssä, jossa on paljon kiirettä ja tapahtuu asioita yhtä aikaa. Itselläkin vaati aluksi vähän totuttelua se, että tulee niin paljon uusia asioita kerralla. Työkaverina meillä saa olla oma itsensä. Suosittelisin Tokmannin muillekin, koska täällä on kivat kollegat, paljon tekemistä ja monipuolista valikoimaa.” Khan summaa lopuksi.