Antti on työskennellyt Tokmannilla reilut kymmenen vuotta. Asiantuntemusta on kertynyt työssä ja opiskelu työn ohella on kerryttänyt kaupan alan ammattitaitoa entisestään. Keväällä 2022 hän aloitti Jyväskylän Forumin myymäläpäällikkönä. Tokmanni on työnantajana mahdollistanut uralla kehittymisen.

Antti aloitti kaupan alan työt vuonna 2008 sesonkiapulaisena. Sesongin jälkeen työt jatkuivat varastotyössä, mutta Antti kaipasi takaisin työhön ihmisten parissa. Asiakaspalvelu oli sitä mieluisinta työn sisältöä silloin − ja on yhä edelleen.

Työhön Tokmannille jyväskyläläinen Antti haki heti, kun ensimmäistä Tokmannin myymälää oltiin avaamassa kotikaupunkiin vuonna 2010.

− En tuntenut Tokmannia työpaikkana lainkaan ennen työhaastattelua, mutta se vaikutti mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, Antti kertoo. − Erityisesti Tokmannin lupaama kehittyminen työn ohella sai minut vakuuttuneeksi, että haluan jatkossa työskennellä juuri siellä.

Opiskelut onnistuvat työn ohessa

Antti aloitti työnsä Tokmannilla kassamyyjänä, ja vuonna 2019 hän sai mahdollisuuden jatkaa osastovastaavan tehtävissä Seppälänkankaan myymälässä.

− Suoritin työn ohella lähiesimiestyön ammattitutkinnon, josta valmistuin keväällä 2021. Tokmannilla on aina kannustettu opiskeluun ja uusien vastuiden ottamiseen, Antti sanoo.

− Lähiesimiestyön ammattitutkinto Gradiassa antoi minulle loistavat eväät toimia osastovastaavana ja sytytti kipinän edetä jonain päivänä esimerkiksi myymäläpäälliköksi. Lisäksi Tokmannin järjestämät lukuiset sisäiset koulutukset ovat antaneet hyviä työkaluja arjen myyntityöhön, säännöllinen koulutus ylläpitää ammattitaitoa.

Tokmanni tekee koulutusyhteistyötä ammattikoulujen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Osa Tokmannin myymälöiden henkilökunnalle suunnatusta koulutuksesta on suunnattu myynnin ja asiakaspalvelun lisäksi tuoteosaamisen kasvattamiseen, esimerkiksi puutarhamyyjän koulutus on ollut suosittua.

Tradenomin opinnot alkuun Tokmannin opintovalmennusryhmässä

Vuonna 2022 Antti aloitti työt Jyväskylän Forumin myymälän myymäläpäällikkönä. Samana keväänä alkoivat tradenomin opinnot Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Opiskelijaryhmä koostuu ainoastaan tokmannilaisista kollegoista eri puolilta Suomea.

− Päivät ovat toki pitkiä, mutta myös antoisia. Opinnoista olen saanut uudenlaista perspektiiviä kaupan alan työhön. Siellä käsitellään mm. asiakasymmärrystä sekä niitä osatekijöitä, jotka saavat asiakkaat tulemaan kauppaan, ostamaan ja myös palaamaan takaisin Tokmannille.

Asiakaskohtaamiset palkitsevat joka päivä

Asiakaspalvelu on ollut Antille juuri se syy, jonka takia hän aikanaan päätyi työskentelemään kaupan alalle.

− Asiakkaiden parissa työskentely on opettanut minulle todella paljon. Asiakaspalvelutyö on muovannut minut sosiaalisemmaksi ja ulospäin suuntautuneemmaksi. Toisaalta luontaisesta rauhallisuudestani voi myös olla hyötyä asiakastilanteissa. Minulla on aito halu auttaa, ja onkin todella palkitsevaa, kun saan ratkaistuksi asiakkaan ostotarpeita tai ongelmia.

Myös työnantajalta on tullut tunnustusta, kun Antti on sijoittunut kärkijoukkoon Tokmannin Vuoden asiakaspalvelija -kisassa sekä saanut useita Kuukauden asiakaspalvelijateko -kunniamainintoja.

– Tunnustukset motivoivat pitämään asiakaspalvelun korkeaa tasoa yllä.

Antti on viihtynyt työuransa erilaisissa rooleissa. Uuden roolin, myymäläpäällikön työn kiireet ja hektisyys ovat mieleen.

− Lähden jokaisena työpäivänä hyvillä mielin töihin. Nykyisessä roolissani työskentelen enemmän tietokoneen ääressä. Huolehdin siitä, että myymälä toimii konseptiohjeistuksen mukaisesti ja että myymälän prosessit tehdään suunnitelman mukaisesti. Tärkein tehtäväni on kuitenkin taata jokaiselle tiimiläiselleni hyvät työolot, hän kertoo.

− Aina kun ehdin, olen tosi mielelläni kassalla tai hyllyttämässä tuotteita ja kohtaamassa asiakkaita yhdessä tiimini kanssa.

Apua ja tukea saa aina

−  Erityisen tyytyväinen Tokmannilla olen ollut siihen, että voin aina luottaa siihen, että saan apua ja tukea juuri silloin kun sitä tarvitsen, oli sitten kyse työkavereiden, oman esimieheni tai Tokmannin sisäisten sidosryhmien tuesta, Antti kertoo.

− Minulla on ollut hyvät ja kannustavat esihenkilöt, erityisesti Seppälänkankaan myymäläpäällikkö Vanamo on ihminen, joka on mahdollistanut kasvuni ja etenemiseni Tokmannilla.

Aloittaessaan uudessa tehtävässään myymäläpäällikkönä Vanamo toimi myös Antin perehdytyskummina.

−  Jokainen tarvitsee uusissa tehtävissä perehtymistä ja neuvoja. On merkittävä asia, että apua on aina matalalla kynnyksellä saatavilla.