Heidi toimi kassa-myyjän roolissa Keravan myymälässä kahdeksan vuotta, ja toimii nyt osastovastaavana samassa myymälässä. Hän vaihtoi Tokmannille vaatetusalalta. Vaikka Heidi rakastikin vaatealalla työskentelyä, niin Tokmannin monipuolinen työnkuva ja myymälän laaja valikoima saivat Heidin jäämään taloon. – Halusin oppia uutta ja silti olla tekemisissä vaatteiden kanssa, Tokmannilla se oli mahdollista, Heidi kertoo.
Kaupan ala oli Heidille oikea valinta alusta alkaen
Heidi päätyi kaupan alalle 18-vuotiaana työvoimapoliittisen koulutuksen kautta. Koulutukseen kuuluvan työharjoittelun hän suoritti Seppälässä. Sydän sykki vaatetusalalle ja niissä töissä vierähti 18 vuotta. Ennen Tokmannille tuloa Heidi työskenteli Lindexillä visualistina 8 vuotta. Tokmannille Heidi tuli 2012, jolloin Keravan myymälää rakennettiin. Ura alkoi hoitovapaalla pienillä tunneilla, jonka jälkeen hän sai vuorotteluvapaan sijaisuuden sekä vielä toisen perhevapaansijaisuuden ja sen jälkeen tarjolla oli vakituinen sopimus.
Aktiivinen ja kehityshaluinen henkilö pääsee Tokmannilla moneen mukaan
Heidi on kouluttautunut nuorena pukineiden valmistajaksi. Töiden ohella hän opiskeli markkinointiviestintää ja valmistui visuaaliseksi markkinoijaksi vuonna 2003. Tokmannilla työskennellessään Heidi suoritti oppisopimuskoulutuksella trendi-merkonomin koulutuksen. Heidi on päässyt inventoimaan Tokmannin muihin myymälöihin ja hän kuuluu muutamaan valikoimatiimiin: kodin tekstiili- ja sisustus, pukeutuminen sekä puutarha. Valikoimatiimeissä Tokmannilla myymälähenkilöstö pääsee tuomaan asiakasrajapinnan huomioita valikoiman rakentamiseen ja samalla saa verkostoa muiden myymälöiden henkilökunnasta, oppii toisten myymälöiden henkilökunnalta.
– Nautin haasteista, joten mielelläni kerron olevani vapaaehtoinen, kun sellaista etsitään. Niin saan uusia kokemuksia ja oppia, Heidi kertoo.
Tokmannilla työskentely on monipuolista
– Kassatyöskentely on vain pieni osa sitä mitä työnkuvaani kuuluu. Rakastin työtäni vaatetusalalla, mutta Tokmannilla työnkuvaan kuuluu niin paljon erilaisia työtehtäviä ja tuotteita, joten mahdollisuus osaamisen kehittämiseen ja kasvattamiseen vei voiton ja jäin tänne, hän jatkaa.
– Eri tuotteiden esillepanot ovat minulle kaikkein mielekkäin työtehtävä ja haaveenani onkin vielä edetä Tokmannilla sillä saralla, Heidi paljastaa.
Osaaminen kehittyy Puutarhamyyjän koulutusohjelmassa
Heidi vastaa tällä hetkellä Keravan myymälässä talous- ja sesonkiosastosta. Sitä kautta hänelle on tullut tutuksi myös puutarhaosasto.
– Ajan mittaan puutarha on saanut paikan sydämestäni, kertoo Heidi. On ihan mieletöntä alkaa valmistelemaan tulevaa kesäsesonkia rakentamalla puutarhamyymälä myyntikuntoon, hän jatkaa.
– Työ ei tunnu työltä, kun aurinko paistaa ja kukat tuovat iloa silmille. Puutarhamyymälässä asiakkaatkin ovat intoa täynnä ja heille on mukava myydä iloa ja piristystä arkeen, Heidi kertoo.
Heidi on myös suorittanut oppisopimuksella Tokmannin puutarhan monitaituri -koulutuksen. Pandemia kuitenkin vei lähiopetuspäivät ja täytyi opetella uudet tavat opiskella etänä ilman fyysistä vuorovaikutusta. Kehittymis- ja kouluttautumisinto on vienyt Heidin suorittamaan myös lähiesimiesammattitutkinnon.
Myymälän työssä asiakaspalveluosaaminen korostuu
– Asiakaspalvelun täytyy tulla sydämestä, muuten sitä on vaikea työkseen tehdä, Heidi miettii.
Hänen mukaansa myyjän pitää osata tunnistaa asiakkaiden erilaisuus, että osaa palvella asiakasta juuri hänen odottamallaan tavalla. Haasteita tulee vastaan joka päivä ja vihainenkin asiakas täytyy yrittää saada lähtemään kaupasta tyytyväisenä.
– Aina se ei ole mahdollista, mutta oma ohjenuorani on, että asiakas palvellaan asiasta ja tilanteesta riippumatta loppuun saakka, Heidi kertoo.
– Pidän haastavista tilanteista, koska niiden hoitamisessa onnistuminen tuo hyvän mielen, hän jatkaa hymyillen.
Heidi suosittelee Tokmannia työpaikkana henkilölle, jolla on paineensietokykyä. Asiakaslähtöisyys ja palvelun halu tulevat heti kakkosena Heidin listalla.
Heidi vinkkaa, että myyjän kannattaa koettaa katsoa myymälää ”asiakaan silmin”
– Pohdin usein millaisessa ympäristössä itse haluaisin tehdä ostoksia ja järjestelen tiloja sen mukaan, Heidi kertoo.
– Kaupassa askelia tulee päivän aikana paljon, joten pitää viedä mennessään ja tuoda tullessaan, muuten ei ehdi tehdä kaikkia töitä, hän jatkaa.
– Alusta saakka kannattaa painaa mieleen, että kysyy, jos ei tiedä. Vain esittämällä kysymyksiä voi oppia ja mennä eteenpäin. Usein näistä kysymyksistä opimme myös me vanhemmat myyjätkin, Heidi opastaa.
Itsestä huolen pitäminen varmistaa onnistumisen myös töissä
Harrastusten mahduttaminen vuorotyöläisen arkeen on välillä haastavaa, mutta toisaalta iltavuorot antavat mahdollisuuden käydä salilla aamulla, Heidi pohtii.
– Aamuvuorojen jälkeen taas on mukavia, kun pääsee ajoissa kotiin, niin voi pistää lenkkarit jalkaan ja lähteä tuulettamaan työmoodin pois mielestä.
Heidi toteaa harrastamisen tuovan paljon virtaa, ja suositteleekin sitä kaikille.
– Ilman harrastuksia ja perhettä en jaksaisi töissäkään, hän kertoo hymyillen.
Lue lisää Tokmannin uratarinoita tästä.