Alan ammattilaisista koostuvan kuvaustiimimme työn jälkeä pääset ihastelemaan esimerkiksi Tokmannin verkkokaupasta, tarjoussanomien sivuilta, digikanavista ja tuotekatalogeista.

Millaisten vaiheiden kautta kuvat valmistuvat ja millaista työ studiolla on? Haastattelimme kuvatiimin jäseniä, jotta sinäkin pääsisit kurkkaamaan mitä studion kulisseissa tapahtuu 🤩!

Keitä Tokmannin studion tiimiin kuuluu?

Tokmannin kuvatiimiin kuuluvat valokuvaaja Maarit, mediakoordinaattori Sonja, kuvankäsittelijä Jukka sekä kuvatiimin vastaava tuottaja Kikka. Lisäapua studion työhön saadaan lisäksi yhteistyökumppaniltamme, joka on meille tärkeänä apuna monessa markkinoinnin tekemisessä.

Tiimin työntekijät ovat kuvausalan moniosaajia, joten työtehtäviä pystytään varioimaan tilanteen mukaan joustavasti. Pääkonttorilla Mäntsälässä kuvatiimillä on oma studio, jonka puitteet on suunniteltu toimivaksi mm. mallikuvauksia ajatellen.

Mitä kaikkia tehtäviä kuvatiimille kuuluu?

Kikka ”Kuvatiimi tuottaa ison osan kaikesta Tokmannin kuvamateriaalista; sisältäen mm. tuotekuvia, sisustus- ja mallikuvia, myymäläkuvia, somevideoita sekä erilaista viestinnällistä materiaalia.

Olemme myös tiiviissä yhteistyössä Shanghain hankintatoimiston henkilökunnan kanssa. He avustavat meitä varsinkin erilaisten tuotekuvien hankkimisessa. Tuotekuvia kuvataan silti edelleen myös Mäntsälän studiolla, tässä hyvänä apuna on pari vuotta sitten hankittu kuvausboksi, jonka avulla toimintaa on pystytty tehostamaan.

Tokmannin eri somekanavat, uudet ketjut sekä omat brändit tarvitsevat jatkuvasti uutta kuva- ja videomateriaalia. Kuvasisältöjen ennakkosuunnittelu, rekvisiittojen, kuvauspaikkojen ja esiintyjien hankkiminen sekä kuvien jälkikäsittely ovat jatkuvaa tekemistä ja kuvatiimin arkipäivää. Näiden lisäksi pyrimme koko ajan myös kehittämään toimintaamme ja etsimään tehokkaita toimintamalleja, jotta pysymme ajan hermoilla nopeasti muuttuvassa mediaympäristössä.”

Minkälaisia kuvauksia studion väki pääsee tekemään?

Maarit: ”Erilaisia kuvauksia on paljon. Jonkun verran vielä kuvataan tuotekuvia omista merkeistä, ja esimerkiksi kaikki Tokmannin kengät kuvataan studiolla. Mutta tosi paljon tuotekuvia tulee toimittajilta, ja tätä tuotekuvien hankintaa kuvatiimimme Sonja koordinoi yhdessä yhteistyökumppanimme kanssa.

Studiolla järjestetään pukeutumisen mallikuvaukset joka toinen kuukausi. Polaa, Pola plussaa ja Catmandoota kuvataan mallien kanssa myös muualla kuin studiolla.

Kaksi kertaa vuodessa kuvataan isot katalogikuvaukset joulu- ja puutarhasesonkiin. Kuvaukset järjestetään esimerkiksi kartanomiljöössä ja meidän omilla tuotteillamme luodaan haluttu tunnelma kuviin. Näitä kuvia hyödynnetään myös Tokmannin somessa ja viestinnässä.

Pakkaustiimille kuvataan aika ajoin kuvia. Esimerkiksi koristevaloja, ruokakuvia ja tuotekuvia. Niitä tehdään yhteistyössä pakkaussuunnittelijoiden kanssa.

Some- ja digikuvien tuotanto on nopeatempoista ja ajankohtaista. Sinne kuvataan paljon stailattua tuotekuvaa, lokaatiokuvia ja hyödynnämme myös tekoälyä taustojen rakentamisessa.

Minyn digikanaviin kuvataan myös lokaatiokuvia Tokmannin omassa huoneistossa, johon on maalattu Miny -brändin väriset seinät, ja kesän kynnyksellä Minyä kuvataan myös ulkona.

Tokmannin viestintä ja HR tarvitsevat myös paljon kuvia. Viestinnän ja rekrytoinnin kuvauksia järjestetään toimistolla, varastolla ja myymälöissä. Niissä kuvissa käytetään esiintyjinä sekä mallitoimiston malleja että Tokmannin omaa väkeä. Viestinnän kuviin lukeutuu myös vastuullisuusraportti, avajais- ja muut tapahtumakuvat sekä myymäläkuvat.”

Mikä olisi hyvä esimerkki kuvausprojektista?

Maarit: ”Esimerkiksi Polan ja Pola+ kesän ja alkusyksyn kuvaukset Kellokosken ruukissa. Tuotanto lähtee liikkeelle ostosta. Pukeutumisen osastolla valitaan tuotteet, joita halutaan isosti nostaa esiin tarjoussanomissa ja digissä.

Kuvauksiin valitaan ja buukataan mallit, kuvauspäivät aikataulutetaan sen mukaan, mikä on painoaikataulu ja sen jälkeen laaditaan mallien ja tiimin aikataulu.

Kuvauslokaatio mietitään ja valitaan toivotun teeman ja asukokonaisuuksien mukaan.  Tuottaja ja valokuvaaja käyvät katsomassa kuvauspaikan etukäteen, jotta päästään suunnittelemaan spotit, logistiikka, sosiaalitilat ja varsinainen kuvauspäivän call sheet eli tarkka aikataulu, joka kertoo, milloin kuvataan mitäkin.

Valokuvaaja tekee kuvaussuunnitelman eli mitkä kokonaisuudet kuvataan missäkin spotissa, mitä kuvassa tapahtuu, tarvitaanko rekvisiittaa tai muuta luomaan kuvan tunnelmaa. Kuvaussuunnitelma käydään pukeutumisen osastolla työskentelevän työkaverin kanssa vielä läpi ennen kuvauksia.

Sitten kuvaukset toteutetaan aikataulun ja suunnitelman mukaan ja kuvauspäivän jälkeen valitaan parhaat kuvaruudut, jotka käsitellään ja pankitetaan kuvapankkiin lehden taittajien ja digitiimin käyttöön.”

Mikä studion töissä on hauskinta?

Kikka: ”Koska kuvatiimi on pieni (mutta tehokas 😊), työtontit ovat monipuolisia ja jokainen pääsee tekemään asioita myös varsinaisen työnkuvansa ulkopuolelta. Tämä vaihtelevuus pitää työn mielekkäänä ja kiinnostavana.”

Maarit: ”Mielestäni hauskinta on isojen kuvauksien ja mallikuvauksien kuvauspäivät. Hyvä ja ammattitaitoinen tiimi ja hyvä ennalta suunnittelu luo mainion pohjan kiireisille päiville. Mutta kivalla porukalla on ihan tosi kiva tehdä pitkät kuvauspäivät.”

Sonja: ”Minulla on mieluisana lisänä tuotekuvien koordinoinnin ohessa kuvankäsittelytyöt esimerkiksi sometiimin tarpeisiin. Luon tekoälyllä taustoja ja erilaisia rakennettuja settejä tuotekuvista, sillä näin ei aina tarvitse lähteä kuvaamaan niitä oikeasti. Tällä säästetään aikaa ja tekoälyn tuomat mahdollisuudet omatkin nykyään isona osana kuvahommissa.”

Jukka: ”Työssäni kivointa on haasteellisimmat työt, joissa monissa voi tuoda myös omaa näkemystä mukaan. Kuvankäsittelyssä käytän 2D ja 3D-tekniikoiden lisäksi nykyään myös paljon tekoälyn suomia mahdollisuuksia. Työtehtävien automatisointi pieniä ohjelmia kirjoittaen.”

Entä millaisia haasteita työhönne liittyy?

Kikka: ”Muuttuva mediamaailma luo omat haasteensa tekemiseen. Tiimi on kuitenkin onneksi innokas oppimaan uutta ja pitämään itsensä ajan tasalla mm. AI:n mukanaan tuomista mahdollisuuksista.”

Maarit: ”Isossa talossa infon kulku studiolla/kuvaajalle asti. Aika, niin kuin meillä kaikilla varmasti. Joskus olisi ihanaa rakentaa kuvaa vähän pidempään, mutta hyvä prioriteettijärjestys auttaa hahmottamaan ajankäytön.”

Jukka: ”Yllättäen tulevat suuret työt.”

Millaiset kuvaukset ovat mielestänne kiinnostavimpia ja miksi?

Maarit: ”Ihmisten kanssa työskentely on mielenkiintoista eli mallikuvaukset ja viestintäkuvaukset, joissa on ihmisiä. Valokuvaajana pääsee tekemään töitä tosi erilaisten ihmisten kanssa ja ihmiset, käyttäytyvät eri tavalla kameran edessä.

Tosi mielenkiintoista on kokonaisuuksien rakentaminen, pienilläkin yksityiskohdilla on merkitystä. Mallikuvauksissa kiinnostavimpia asioita ovat malli, vaatteet, stailaus, ympäristö, valo, ilmeet/eleet ja tunnelma. Näistä kaikista koostuu onnistunut kuva.

Ja sama pätee esimerkiksi joulun fiiliskuvauksiin, miten rakennetaan tunnelma kuvaan, jos minulla on kuvattavana esimerkiksi emalikuppi. Mitä kaikkea se vaati ympärilleen, että kuva on houkutteleva.  Visuaalinen suunnittelu on tosi mielenkiintoista ja kuuluu valokuvaajan työhön.”

Kikka: ”Tiimin kanssa tekeminen ja yhdessä onnistuminen on tämän työn suola. Se, kun huomaat miten esim. yhdessä rakennettu sisustuskuva ”herää eloon” ja näyttäytyy ruudun kautta upeana. Joistain kuvista voi melkein heti sanoa, että ”tämä myy”! 😊”

Kertoisitteko mieleen painuneita muistoja tai yllättäviä asioita kuvauksista?

Maarit: ”Rakennettiin elokuun illassa puutarhaan, omenapuiden alle Kotikullan koristevaloista hieno puutarhajuhlakokonaisuus. Setistä tuli niin ihana, että ei olisi malttanut purkaa tuotteita pois. Ilta pimeni ja valot loistivat yhä hienommin. Kello oli kaksi yöllä, kun lähdettiin kotiin 😃”

Ihan tällä viikolla kuvattiin Catmandoon lanseerauskuvia Tikkurilan juna-asemalla. Monet ihmettelivät, miksi kuvauspaikka on Tikkurilan juna-asema.  Paikka oli tottakai käyty tsekkaamassa etukäteen, ja sieltä löytyi erittäin hyvät spotit kuvata. Ihanaa oli huomata, miten spotit, tuotteet, mallit, maski ja koko kokonaisuus toimii niin hyvin, että koko työryhmä pääsee tekemisen flow:hun. ❤”


Sonja
: ”Hauskaa tai erikoista on se, kun esimerkiksi joulukuvaston kuvat kuvataan vuoden helteisimpänä aikana, ja päinvastoin, kesäkuvaston kuvat toissa vuonna kuvattiin talven kylmimpänä pakkaspäivänä. Näissä sitten kuvankäsittelijämme Jukka loihtii oikean vuodenajan maisemaa näkymään esimerkiksi ikkunoista 😊”

Kikka: ”jatkoa Sonjan kommenttiin; eräänä talvena kuvattiin kevätkuvaston kuvia päivänä, jonka aikana satoi noin metri lunta. Kuvausten päätyttyä iltamyöhällä, pakettiauto oli jumissa lumihangessa ja siellä sitä sitten kaivettiin ulos kinoksista, että saatiin palmupuut takaisin kyytiin. 😊

Kuvauslokaatiot ovat usein myös ahtaita ja hankalia paikkoja ja olemmekin saaneet kerättyä varsinaisen kuvakollaasin hyvin erikoisista työasennoista! 😃 Kuvauspäivissä usein sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, mutta vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, josta ei olisi yhdessä selvitty!”