25-vuotiaalla Essillä on jo vankka kokemus kaupan alalta, mutta kuluneen kesän aikana hän on silti oppinut paljon uutta. Kokkolan Tokmannilla työskentelevä ilopilleri yllättyi positiivisesti saadessaan heti työsuhteen aluksi perehdytysämpärin… Siis minkä? Lue Essin kesäterveiset ja nappaa samalla tämän kaupan alan konkarin vinkit ensimmäiseen kesätyöhön.
Minä olen Essi, 25-vuotias kokkolalainen. Asun Halkokarilla poikaystäväni ja koiramme kanssa, ihanassa paritalon puolikkaassa, jonka isolla pihalla omenapuut ja marjapuskat ovat levittäytyneet (eikä niin vähäänkään, pihalla riittää aina hommaa!). Elän ihan normaalia nuoren naisen elämää; siihen kuuluu pääosin perhe, ystävät ja harrastukset.
Miksi hain Tokmannille kesätöihin?
Olen kesätöissä Kokkolan Tokmannilla. Halusin Tokmannille töihin, koska se on omaa alaani (eli merkonomin työtä) ja myös siksi – ehkäpä juuri siksi – että minä haluan ”isona” tehdä juuri tämän kaltaista työtä. Halusin töihin kauppaan, missä saa monipuolisesti tehdä vähän kaikkea, eikä vain yhtä ja samaa asiaa. Minä myös tarkoituksella hain tällaista ”itsenäisempää” työtä, jossa saisi työskennellä yksin, mutta silti yhdessä. Sellainen työ vain sopii minulle. Tokmannilla nämä kaikki työskentelytoiveeni toteutuvat, huippua!
Perehdytys ja työtovereiden tuki Tokmannilla
Kun minut palkattiin Tokmannille, sain perehdytysämpärin. Se oli hauska yllätys! En ole ennen saanut vastaavaa perehdytyspakettia. Toimintatapa oli mielestäni mukava ja tulin hyvälle tuulelle, kun ämpäristä löytyi kaikkien oppi- ja tietomateriaalien lisäksi myös esim. suklaata ja hammasharjoja – kukapa ei tykkäisi ilmaisista asioista.
Ennen kaikkea perehdytysämpäri oli täynnä kaikkea hyödyllistä ja oli mielestäni hyvä saada se kotiin vietäväksi jo ennen töiden aloittamista, jolloin sen sisältöön pystyi tutustumaan kaikessa rauhassa. Erityisesti mieleeni jäi ämpäristä löytynyt juttelukuponki, jolla sai myymäläpäällikön aikaa, jos tuli tarve jutella jostakin. Minun ei ole vielä tarvinnut käyttää kuponkiani, olen tarvittaessa rohkeasti vain mennyt koputtamaan ovelle ja jutellut. Juttelukuponki on silti hyvä olla olemassa. Siitä tuli sellainen mukava ja varma olo, että Tokmanni on hyvä työpaikka uusille työntekijöille ja myymäläpäällikköä oikeasti kiinnostaa miten uudet työntekijät pärjäävät.
Perehdytysjaksoni kesti kaksi viikkoa; ensimmäinen viikko aamuvuoroa ja toinen iltavuoroa. Kuljin toisen työntekijän mukana, ja hän opetti miten toimitaan, miten tehdään ja mitä tehdään. Ennen kuin sain aloittaa kassaharjoittelun, minun oli läpäistävä kassakoe. Koe tehdään netissä ja oppimateriaalin saa perehdytysämpärin mukana. Edellisissä työpaikoissa minun ei ole tarvinnut tehdä kassakoetta, tai mitään muitakaan kokeita, joten tämä oli minulle täysin uusi kokemus.
Työtovereilta ja esimieheltä olen oppinut paljon ja kaikki ovat olleet tosi avuliaita. Kahdessa viikossa ei ehdi oppia kaikkea, joten oli tosi kiva huomata, että ei se haittaa ja sinua opetetaan perehdytysjakson jälkeenkin. Rohkeasti kysyessä saa aina apua. Toiset ovat myös kehuneet ja olen saanut siitä paljon itsevarmuutta, että teen jotain oikein ja olen oppinut jotakin. Muut ovat ymmärtäneet, ettei heti voi osata tai muistaa kaikkea.
Työtehtävät Tokmannilla
Olen saanut tehdä melkein kaikkea Kokkolan Tokmannilla. Siellä kaikki tekevät kaikkea, kaikki ovat kassalla, kaikki purkavat, tekevät päiväysvalvontaa ja niin edelleen. Meillä on kahvihuoneen seinällä aina lappu päivän työtehtävistä ja kassavuoroista. Lapusta on helppo katsoa, mitä tehtävää sinulla sinä päivänä on.
Joka aamu on aamupalaveri kello 07.45. Yllätyin, että sellainen on joka päivä ja asiaa riittää silti. Aamupalaverissa myymäläpäällikkö saattaa jakaa myös tehtäviä ja käydään edellisen päivän lukuja läpi.
Kassalla ollaan aina tunti kerralla ja edellinen tunti ollaan yleensä kakkoskassana eli tullaan auttamaan ykköskassaa tarvittaessa. Minusta on huippua, että kassalla ollaan vain hetki kerrallaan ja vaikka kassavuoroja olisikin kolme päivässä, se ei tunnu niin paljolta, kun olet välillä tekemässä muuta. Näin myös pysyy ilo siinä kassatyöskentelyssä mukana.
Yleensä puran työpäivän aikana kuormaa, teen päiväysvalvontaa ja siivoan pukeutumisen osastoa. Suurin osa päivästä menee kaikilla kuormanpurkuun – se on se ”päätehtävä”, kun kuorma tulee joka päivä ja se pitää saada purettua tehokkaasti. En aluksi ollut kovinkaan nopea purkaja, eikä minulta sitä odotettukaan, mikä oli huojentavaa. Nyt olen nopeampi, ainakin haluan uskoa niin. Tietysti riittää, kun yrittää parhaansa.
Päiväysvalvonta on minulle mieluisa työtehtävä. Siinä katsotaan aina tietyt alueet, tuoretuotteet pitää muistaa katsoa joka päivä. Tykkään laputtaa ja katsoa päiväyksiä, samalla tulee järjestettyä ja näkee työntuloksen heti.
Meidän myymälässä toimii myös Matkahuollon pakettipalvelu. Monet ihmiset päivässä hakevat tai palauttavat paketteja ja se yllätti, miten miten paljon niitä paketteja meille päivässä tulee. Olen aiemmin toiminut Postin pakettipisteessä R-kioskilla, mutta kaikki tehtiin eri tavalla ja eri ohjelmilla, joten oppimisen paikka oli tässäkin. Pidän kaikista Matkahuollon työtehtävistä, sillä niissäkin näkee heti työnsä tuloksen ja että on saanut jotain aikaan.
Pukeutumisen osaston siivous tehdään joka ilta. Henkarit siivotaan pukukopeista ja muualtakin pois ja päivän aikana hajaantuneet vaatteet ja kengät viedään omille paikoilleen. Kuulostaa vähältä, mutta oikeasti tekemistä riittää ja aikaa siistimiselle on vain tunti.
Myös pullonpalautuksessa työskentely on ollut minulle uusi kokemus, senkin saralla työtehtäviä yleensä riittää aina palautuskoneen kuittirullan vaihtamisesta lähtien. Pullohuone on osa iltakieppi-nimistä työtehtävää. Siihen kuuluu täysien pullopussien vieminen pullohuoneesta lastauslaiturille.
Päivittäiset työtarvikkeet ovat puhelin, kapula, uusi mainoslehti, mattopuukko, kyniä ja juomapullo. Lisäksi eri työtehtäviin voi tarvita muita apuvälineitä, kuten esimerkiksi päiväystarroja tai jos pitää lisätä tuotteisiin hälyttimiä, niin hälytarroja tai -laatikoita. Myös tasokärryä tarvitsee päivittäin.
Mikä on ollut kesätyössä parasta?
Kesätyössä parasta on ollut se, miten hyvin olen viihtynyt ja miten on tuntunut, että muut työntekijät ovat ottaneet minut osaksi yhteisöä. Viihtyvyys vaikuttaa niin paljon työn mielekkyyteen. Parasta on myös ollut huomata, tai oikeastaan varmistua siitä, että tämä todella on sitä työtä mitä haluan tehdä. Ikinä ei tule tylsää tai tunnu siltä, että aika matelisi, vaan kaikki päivät ovat vain vilisseet ohi ja toivon, että kesä jatkuisi vielä pidempään!
Mitä olen oppinut kesätöistä?
Periaatteessa olen tehnyt tätä samaa tai samoja työtehtäviä jo 8 vuoden ajan, mutta olen silti oppinut hirveästi. Kullakin myymäläketjulla on aina omat tapansa ja systeeminsä, myös Tokmannilla, eli tavallaan olen oppinut kaiken vanhan taas uudestaan.
Pidän kaupan alasta juuri siksi, että aina oppii uutta – et ole koskaan täysin valmis myyjä ja asiakaspalvelija. Menet uuteen työpaikkaan, jossa opit taas hirveän paljon uutta, joka on samalla vanhaa. Se on mielestäni mielenkiintoista ja haluan aina oppia kaiken mahdollisen. Se jaksaa aina yllättää, miten monella eri tavalla samat asiat voi tehdä!
Vinkit ensimmäiseen kesätyöhön
Ole rohkeasti rohkea. Ota rohkeasti osaa kahvihuoneen keskusteluihin, mene rohkeasti kysymään apua, juttele rohkeasti muille ja kysy rohkeasti myymäläpäälliköltä niistä asioista, jotka vähäänkään mietityttävät tai joista olet epävarma. Sinun täytyy rohkeasti ottaa se ensimmäinen askel lähentyäksesi uusien työtovereiden kanssa.
Ole utelias. Kysele, kysele ja kysele. Opit parhaiten, kun kyselet paljon ja niitä tyhmiäkin kysymyksiä. Vaikka tuntuu tyhmältä, ettet tiedä, niin kysy ja saat varmasti vastauksen, vaikka vastaus olisikin itsestäänselvyys. Opit ja voit valaista asiakkaitakin, kun tiedät itsekin miksi, milloin ja mitä. Kirjoita ylös mahdollisimman paljon, jotta voit perehdytysjakson jälkeen katsoa muistiinpanoistasi, jos olet epävarma. Ole kiinnostunut myös työtovereistasi ja ota kontaktia heihin kysymällä vaikkapa heidän lomasuunnitelmistaan.
Ole kohtelias. Hyvät käytöstavat ja kohteliaisuus ovat kaiken A ja O, niin elämässä kuin työelämässäkin. Katso silmiin niin asiakkaita kuin työtovereitakin ja tervehdi kaikkia. Hymyile, hymyile ja hymyile, jotta sinua on helpompi lähestyä, sinulle on helpompi jutella ja vaikutat mukavalta myyjältä. Muista myös kehua muita työtovereita ja kiittää heitä sinun auttamisestasi.
Ole itsevarma. Muistat oppimasi asiat paremmin, jos olet itsevarma oppimastasi. Ota annetut työtehtävät ilolla ja itsevarmuudella vastaan, vaikket olisi niitä aiemmin tehnytkään – sinua varmasti opetetaan! Mene kahvihuoneessa istumaan muiden seuraan, jotta sinut on helpompi ottaa porukkaan mukaan.
Ja viimeiseksi se tärkein eli ennen kaikkea ole oma itsesi!
Lue lisää Tokmannin uratarinoita tästä.