Kaupantuen tiimi huolehtii 30-vuotiaan Tokmannin myymälöiden ja Mäntsälässä sijaitsevan hallinto- ja logistiikkakeskuksen välisestä arjen tiedonkulusta sekä auttaa tokmannilaisia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa.

Kolmihenkisen tiimin jäsenillä, Titta Tyyskällä, Pia Mannisella ja Jenni Himasella, on yhteensä peräti 62 vuoden kokemus tokmannilaisina. Heillä on näin ollen paljon näkemyksiä paitsi Tokmannin vaiheista, myös erilaisten tokmannilaisten kanssa työskentelystä.

Tyyskän matka kohti kaupantukea alkoi Mäntsälän Robinhood-myymälästä vuonna 1997. Mannisen ja Himasen lähtökuopat löytyvät Tarjoustalosta, jonka leivissä Manninen aloitti 2001 ja Himanen niin ikään 1997.

– Menin opintojeni jälkeen ”vain vähäksi aikaa” Tarjoustalon myymälään vuonna 1997 ja sille tielle jäin. Suurimman osan myymälävuosistani työskentelin Järvenpään myymälöissä. Kaupantukeen päädyin vuonna 2010, kun halusin vaihtelua työhöni ja nähdä Tokmannin toimintaa eri näkökulmasta, Himanen kertoo.

Kaupantuen yksikkö perustettiin Tokmannin pääkonttorille Mäntsälään vuonna 2009. Manninen on ollut mukana alusta alkaen työskenneltyään ensin Hyvinkään konttorilla uusperustannan parissa. Myös Tyyskä on työskennellyt Tokmannin kaupantuessa jo yli 10 vuoden ajan.

Helposti lähestyttävä ja alati kehittyvä yksikkö

Tokmanni on kasvanut valtavasti viimeisten vuosien aikana ja se on tietenkin näkynyt kolmikon työssä. Päällimmäisiksi heidän puheissaan nousevat työtehtävien monipuolistuminen, uuden oppiminen ja toimintojen automatisoituminen.

– On ollut hienoa, että olen saanut nähdä ja kokea monia uudistuksia ja mullistuksia vuosien varrella. Opittavaa riittää edelleen, joten työpäivät pysyvät mielenkiintoisina, kertoo Tyyskä.

Tokmannin kaupantuessa ollaan yhtä mieltä siitä, ettei yksikään työpäivä ole samanlainen; eräänlaisena Tokmannin sisäisen asiakaspalveluna kaupantuen tiimi tekee päivittäin yhteistyötä satojen tokmannilaisten kanssa.

– Vähän karrikoidusti sanottuna: vanhojen tuttujen kanssa mennään rutiinilla, uudet kasvot tuovat uutta näkökulmaa ja ehkä uutta toimintaakin työpäivään, Manninen kertoo.

– Ja se juuri tässä parasta onkin! Saa olla tekemisissä monenlaisten ja monissa eri myymälöissä työskentelevien ihmisten kanssa. Näin voimme oppia uutta ja auttaa toisiamme puolin ja toisin, jatkaa Tyyskä.

Tiiviin ja läpi konsernin kattavan yhteistyön vuoksi kaupantuessa toivotaankin, että tiimi koettaisiin Tokmannin henkilöstön keskuudessa helposti lähestyttävänä porukkana.

Työn monipuolisuus sekä palkitsee että haastaa

Kokonaisuutena kaupan ala on erittäin monipuolinen ja pitää sisällään monenlaisia tulokulmia. Tokmannin kaupantuessa työn monipuolisuus koetaan ehdottoman positiivisena asiana.

– Parasta työssämme on monipuolisuus sekä se, että työ on jatkuvaa oppimista, Manninen mainitsee.

Himanen on yhtä mieltä asiasta. Hänen mukaansa kaupantuessa työskentely edellyttää tietoa ja taitoa useiden eri yksiköiden ja ohjelmien toiminnoista sekä laaja-alaista ymmärrystä myymälätyöskentelystä.

– Se on parasta, mutta samalla haastavinta työssämme, Himanen summaa.

Yksikön arki on vauhdikasta ja työn monipuolisuus edellyttää kykyä omaksua uusia asioita mahdollisimman nopeasti. Tyyskä kokee vilkkaan työtahdin pitävän mielen valppaana, mutta myöntää sen olevan samalla yksi työn mukanaan tuomista haasteista.

Huumoria yli yksikkörajojen

Kolmikon arkea on vuosien varrella värittänyt monet ilon ja naurun hetket. Monenlaisten ihmisten kanssa työskennellessä se on tiimin mukaan väistämätöntä sekä tietenkin tervetullutta. Perinteisten työpaikkakepposten ja ”sanat solmussa” -tilanteiden lisäksi kokemusta löytyy hiukan erikoisemmistakin tapauksista:

– Myymälävuosiltani mieleen on jäänyt tilanne, jossa ohjeistin uutta myymäläpäällikköä luullen häntä työharjoittelijaksi, Himanen myöntää.,Kaupantuen tiimi huolehtii 30-vuotiaan Tokmannin myymälöiden ja Mäntsälässä sijaitsevan hallinto- ja logistiikkakeskuksen välisestä arjen tiedonkulusta sekä auttaa tokmannilaisia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa.

Lue lisää Tokmannin uratarinoita tästä.