Pienenä Sanna halusi poliisiksi, nuorena hän opiskeli ravintolakokin ammatin, mutta opiskeluaikojen työpaikka kaupan alalla vei lopulta voiton. Nyt Sanna on viihtynyt kaupan alalla jo yli 10 vuotta.

Tokmanni on mahdollistanut kasvuni kassamyyjästä myymäläpäälliköksi tukemalla kehittymistäni valmennuksilla, kertoo Sanna, Tikkurilan myymälän myymäläpäällikkö.

Sannan uratarina alkoi onnekkaasta sattumasta. Opiskeluaikaisesta työpaikasta, Malmin Tokmannilta, tuli auki kassamyyjän sijaisuus Sannan ammattiin valmistumisen aikaan. Myymäläpäällikkö oli nähnyt Sannassa potentiaalia ja tarjosi hänelle sijaisuutta.

Otin sen vastaan ja tällä tiellä ollaan edelleen, hän kertoo.

Tuolloin 18-vuotiaan Sannan esihenkilö oli hyvä ohjaaja, hän ohjasi ja opasti nuorta lempeästi ja sitoutti hänet tokmannilaiseksi.

Tokmanni on kasvattanut minusta päivittäistavarakaupan ammattilaisen. Vastuu on lisääntynyt sopivaan tahtiin ja aina on löytynyt sopiva koulutus, kun on ollut mahdollisuus kasvaa seuraavaan tehtävään, Sanna kertoo.

Kassamyyjänä aloittaessaan Sanna suoritti Liiketalouden perustutkinnon eli merkonomitutkinnon. Osastovastaavana aloittaessaan hän kävi läpi lähiesimiestyön ammattitutkinnon ja toimiessaan apulaismyymäläpäällikkönä Vantaan Tammiston myymälässä Sanna aloitti suorittamaan Kaupan esimiehen erikoisammattitutkintoa.

Koulutukset ovat kasvattaneet osaamistani ja itsevarmuuttani. Asioihin saa perspektiiviä ja niitä osaa katsoa muiden silmin koulutuspäivien jälkeen, hän kertoo.

Tokmanni on Sannan mielestä luotettava työnantaja ja täällä on yhdessä tekemisen meininki, ilo saa näkyä työtä tehdessä.

Ilmapiiri on suurin syy miksi olen viihtynyt talossa näin pitkään.

Sanna nauttii työskentelystä ihmisten parissa ja juttelusta käytävällä asiakkaiden kanssa. Hänelle sopii nopeatempoinen työ.

Tokmannilla työskentelyssä tarvitaan pientä pilkettä silmäkulmassa. Täällä täytyy omata positiivista energiaa eikä hymy saa hyytyä kovankaan paikan tullen.

Työ asiakkaiden parissa opettaa kuuntelemaan. Kuuntelen mitä asiakas haluaa, kysyn tarkentavia kysymyksiä, jotta löydetään juuri asiakkaan haluama tuote. Jokainen asiakas on omanlaisensa ja heidät täytyy kohdata eri tavalla, kertoo Sanna.

Haasteita työssä on paljon, mutta positiivisella asenteella selviää monesta tilanteesta. Esimerkiksi ikävistä asiakaspalautteista Sanna pyrkii pääsemään nopeasti yli ja siirtymään seuraavaan asiaan. Välillä se on helppoa, mutta toisinaan joku asia jää mieleen pyörimään. Sanna on kuitenkin todennut, että mukavia asioita tässä työssä on enemmän kuin ikäviä.

Jos sinä mietit myymälätyötä Tokmannilla, niin saat Sannalta vinkin: kaikesta selviää, jos haluaa selvitä, hyvä asenne on ratkaisevan tärkeä ominaisuus myymälätyössä. Työ sopii kaiken ikäisille. Fyysistä kuntoa tosin tarvitaan, sillä työ on aika raskasta.

Kassamyyjänä pärjää henkilö, joka on asiakaspalveluhenkinen, osastovastaavana loistaa henkilö, joka nauttii kokonaisuuden pyörittämisestä ja haluaa ottaa vastuuta työstään. Myymäläpäällikkönä keskitytään henkilöstöjohtamiseen ja myymälän tavarapeliin.

Jokaisessa roolissa on ollut apua halustani työskennellä ihmisten parissa. Palo siihen tulee ihmisen sisältä, silloin se myös näkyy asiakkaille, Sanna kertoo.

Sannan sisäisen palon ovat huomanneet asiakkaatkin. Eräs asiakas toi Sannalle jouluna suklaata.

Hän kertoi suklaata tuodessaan, että tykkää minun tavastani kohdata asiakas ja naurua kuulemma on aina kohtaamisissa riittänyt.

Onpa Sannalle kerran sanottu myös, että ”Sanna on lottovoitto Tokmannille”. Se lämmitti mieltä pitkään.

Sanna toimii tällä hetkellä oman roolinsa ohella Tokmannin yritysmyynnin mestarina omalla alueellaan. Tässä roolissa Sanna tekee uusasiakashankintaa ja opastaa työkavereita yritysmyynnin saloihin. Hän on päässyt mukaan messuille ja töihin muihin alueen myymälöihin.

Olen myös kiertänyt kouluttamassa Tokmannin henkilökuntaa eri alueilla. Työ erilaisissa rooleissa oman työn ohella on kivaa vaihtelua omiin töihin, Sanna kertoo.

Sanna työskenteli pitkään Tammiston Tokmannilla apulaismyymäläpäällikkönä ja hänen silloinen esihenkilönsä myymäläpäällikkö Henna, luotsasi Sannaa määrätietoisesti ja valmentaen kohti seuraavaa tavoitetta, eli myymäläpäällikön roolia. Tämä tavoite saavutettiinkin, kun Sanna aloitti Tikkurilan myymäläpäällikkönä.

Me molemmat allekirjoitamme viisauden: ”Saat juuri niin hyvän työntekijän kuin jaksat perehdyttää”, Sanna kertoo.

Olen saanut itse hyvää perehdytystä Tokmannilla ja niin haluan myös toimia omien perehdytettävieni kanssa. Tokmannilla työnaloitusta ei siis tarvitse jännittää, jokaiseen työtehtävään saa perehdytyksen, hän jatkaa.

Sanna on kiitollinen omalle polulleen osuneista loistavista valmentavista esihenkilöistä, jotka ovat näyttäneet esimerkkiä ja rohkaisseet Sannaa eteenpäin.

Lue lisää Tokmannin uratarinoita tästä.