Kokemäen Tokmannin asiakkaat tapaavat kassalla tutun, lämpimästi hymyilevän työntekijän. Ene on työskennellyt kassamyyjänä Kokemäen myymälässä noin kymmenen vuotta.  

– Parasta minun työssäni ovat tyytyväiset asiakkaat. Kun saan heidät hymyilemään poistuessaan, niin tiedän että olen onnistunut, Ene sanoo.  

– Uskon että olen asiakkaille tärkeä ihminen, koska kuulen usein heidän ilot, surut ja muut uutiset. Puhumme säästä, lemmikeistä, ihmissuhteista ja elämästä muuten.  

Vakioasiakkaiden ei tarvitse kertoa edes merkkiä tupakkaa ostaessaan; kun Ene kuulee kappalemäärän, hän muistaa merkin. 

– Sydäntä lämmitti, kun vanhempi mies tuli kassalle ja sanoi: ”Onneksi minun tyttöni on töissä, hän tietää, että otan kaksi.”  

Positiivisuus auttaa eteenpäin 

– Joskus sanoja on ollut hukassa tai olen ymmärtänyt väärin, koska olen eestiläinen, mutta se on ollut vain hauskaa molemmille osapuolille, Ene kertoo.  

– Hymy ja nauru pelastavat maailman tai ainakin auttavat paljon eteenpäin. Onneksi minun hymy on minun kanssani aina.  

Vapaa-aikana Ene on työn touhussa omassa kukkatarhassaan.  

– Siellä paistaa aina aurinko, ja sieltä auringon, kukkien, kivien ja veden keskeltä minun hymy ja voima tulevat.  

Ene palkittiin Tokmannin sisäisellä kunniamaininnalla hienosti hoidetusta asiakaspalvelutyöstä. 

– Haluan kiittää kaikkia minun hyviä ja mukavia työkavereita. Olemme kiva ja yhtenäinen tiimi, ja ilman heitä en olisi kuukauden onnistuja.