Tokmannin myynnin suunnittelupäällikkö Markku Heiskanen aloitti alun perin työn Iisalmen Makasiinissa vuonna 1984, kyseessä oli Seppo ja Paavo Saastamoisen sittemmin Maxi-Makasiinina tunnettu halpakauppaketju. Vuonna 1984 myymälöitä oli viisi ja työntekijöitä 35.
– Pääsin armeijasta aamulla ja iltapäivällä menin töihin – siitä alkoi pitkä ura halpakaupassa, Markku kertoo.
Vuonna 1990 Markun työpaikka siirtyi Kajaaniin. Tehtävänimikkeenä oli aluksi yleiskonttoristi. Konttoripäällikkö hänestä tuli 1990 ja sittemmin toimistopäällikkö.
– Hoidimme Maxi-Makasiinin lisäksi Robin Hoodin palkat ja reskontran.
Vaikka Markulla on pitkä kokemus halpakaupan alalta, virallisesti hän ei ole missään vaiheessa ollut myymälän puolella töissä. Toki myymälät ovat muuten tulleet tuttuakin tutummiksi.
Kasvu oli aluksi varovaista
Alussa toiminta oli perheyhtiötyyppistä, ja kasvu alkoi varovaisesti. Esimerkiksi uusia liikekiinteistöjä pohdittiin monelta kantilta, ne olivat isoja investointeja silloiseen liikevaihtoon nähden.
Vuonna 2006 Markusta tuli aluepäällikkö, niissä tehtävissä kului lähes kaksi vuosikymmentä.
– Meillä aluepäälliköillä pelasi aina tosi hyvä yhteistyö. Ajattelussa oli aina kokonaisuuden etu, vaikka taustoiltamme olimme eri halpakauppaketjuista.
Kaikkien myymälöiden nimi muutettiin vuonna 2015 Tokmanneiksi. – Vaikka kyllä täällä Kajaanissa kuulee joskus vieläkin asiakkaan sanovan: ”Oon täällä Maxissa”, Markku nauraa.
Uusi työ myynnin kehittämisessä
Näkökulma työhön vaihtui tämän vuoden heinäkuussa, kun hänestä tuli myynnin suunnittelupäällikkö.
– Nykyisessä roolissa tehtäväni on analysoida ja kehittää. Teen tiivistä yhteistyötä mm. ketjuohjauksen ja konseptisuunnittelun kanssa, mietimme mm. valikoiman kehittämissuuntaa ja sitä, miltä myymälöissä jatkossa näyttää, Markku kertoo.
Konkreettisena muutoksena aluepäällikön työstä myynnin kehittämiseen on ajokilometrien ja puheluiden väheneminen.
– Olen laskenut, että 18 vuoden aikana tuli ajetuksi yli miljoona kilometriä työajoja. Siinä tuli kuunneltua muutama iskelmä, ja toki myös puheluja pystyi hoitamaan. Nyt viestin kollegoille eniten Teamsin kautta, se on kätevä.
Markku on aina tykännyt numeroista ja excel on hänen lempityökalunsa.
– Teknologia on luonnollisesti kehittynyt, kun vuosia on kulunut. Aluksi myynnin seurantaa tehtiin dos-pohjaisilla ohjelmilla. Faksit tulivat käyttöön vuonna 1985, muistan, kun ihmettelimme tiedon siirtymistä Kiinaan. Nyt mietitään, miten tekoälyä voisi parhaiten hyödyntää.
– Tokmannin kilpailuetuna on laaja verkosto, suorat ostot sekä ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilökunta. Eivät kaikki sentään ole 40 vuotta samassa työpaikassa kuten minä, mutta paljon meillä on 10–15 vuotta samassa myymälässä viihtyneitä, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, Markku sanoo.
Haluatko töihin Tokmannille?
Katso avoimet työpaikkamme ja aktivoi hakuvahti https://tyopaikat.tokmanni.fi/.
Muut uratarinat voit katsoa täältä: https://tyopaikat.tokmanni.fi/tutustu-tokmannilaisiin/
Seuraa meitä myös somessa: LinkedIn Facebook Instagram Twitter Youtube